Vår samfällighet bildades 15 september 1981. Uppdraget sedan dess är att förvalta våra gemensamma anläggningar, till exempel garagebyggnader, undercentral för värme och vatten, grönområden och lekplatser. I denna broschyr kan du läsa vad du får hjälp med av samfälligheten och vad som förväntas av dig som medlem.

Vårt gemensamma ansvar

Samfällighetsföreningens vardagliga arbete leds av en styrelse. Styrelsen väljs

av stämman på två år för ordinarie ledamot och på ett år för suppleant. I maj

har samfällighetsföreningen stämma där vi diskuterar den verksamhet som varit under verksamhetsåret (april till och med mars) och planerar verksamheten för det kommande året. På hemsidan www.saltstigen.se kan du se vilka medlemmar som för tillfället ingår i styrelsen.

För att vår samfällighet ska fungera på bästa sätt är det viktigt att det finns ett engagemang bland medlemmarna för våra gemensamma angelägenheter. Detta kan komma till uttryck i form av deltagande vid den årliga stämman, styrelsearbete och uppdrag som revisor eller valberedare. Medverkan på städdagarna är en självklarhet när man bor i en samfällighet!

Inom Saltstigens samfällighetsförening har vi valt att sköta underhållet själva.

Ju mer vi kan göra själva, desto lägre blir vår samfällighetsavgift. Höst och vår

har vi gemensam städdag i området. Då sker städning, rensning av rabatter, farthinder sätts upp på våren och tas undan på hösten. Dessutom behöver kanske något repareras, ersättas eller det som är slitet fräschas upp. 

Under året tillkommer det arbetsuppgifter som kräver att de boende ställer upp och hjälper till. Bland annat följande kräver kontinuerlig skötsel: undercentral för vatten och värme, belysning, avlopp samt skötsel av våra gemensamma trädgårdsytor.

Kallelse till årsstämma och städdagar kommer via mail samt annonseras på vår anslagstavla vid postfacken. Under året mailas också information ut om vad som är på gång i föreningen. Det finns också en sluten Facebookgrupp där många boende är medlemmar (”Saltstigen 2.0”). Det är styrelseledamöter som administrerar gruppen.

Samfällighetsavgiften

Avgifterna till samfälligheten är preliminära under hela verksamhetsåret. De

är baserade på en preliminär enskild förbrukning av kallvatten, varmvatten och uppvärmning. Dessutom ingår avgifter för internetuppkoppling, sophämtning, snöröjning, underhåll med mera. Det är först vid stämman i maj, då resultaträkningen föreligger, som det går att summera den totala avgiften för varje hushåll. Det blir då en avräkning där de preliminära avgifterna jämkas med de slutliga kostnaderna. En del får tillbaka pengar, andra får betala, beroende på hur förbrukningen och energipriser har varit. (Se även under rubrik Vatten). Samfällighetsavgiften betalas månadsvis i förskott. Avgift för det kommande året beslutas vid årsstämman.

Värme

Bostadsområdet är anslutet till fjärrvärmenätet. Varje hus har en huvudkran

för värme i tvättstugan. Denna kran är förinställd och får inte vridas förbi stoppläget. Då uppstår obalans i värmesystemet vilket innebär lägre värme

för andra. Siffran fem på elementens termostat motsvarar ungefär 21 grader. Termostaten går att justera.

Vatten

I tvättstugan finns mätare för varmt och kallt vatten. En gång per år avläses

mätarna och den uppmätta förbrukningen ingår i avräkningen för den slutliga kostnaden för värme- och vattenförbrukningen. Varmvattnet har en temperatur på 53-58 grader.

Fiberanslutning

Vårt kabel-och fibernät är kopplat till Tele2. Vi har ett gruppavtal för internetuppkopplingen som är 250/250 Mbit/s. TV-paketet som ingår heter TV bas HD. Varje hushåll beställer ev tilläggstjänster direkt hos Tele2 kundtjänst.

Tomtgränser

De närmast boende sköter rabatter och planteringar vid tomtgränserna. Dessa områden får emellertid inte hägnas in utan ska vara tillgängliga för alla. Du avrådes från att utvidga tomtgränsen mot gatan. Tänk på att hålla buskar och

dylikt innanför tomtgränsen. Häckar och träd måste beskäras under växtsäsongen så att de inte hänger ut över vägen! Snöröjningen behöver minst 2,5 meter fri höjd för att maskinerna ska komma fram. Om ledningar, asfalt med mera behöver åtgärdas så är det den enskilde tomträttsinnehavarens skyldighet att på egen bekostnad ta bort utökning utanför egen tomt.

Fastighetsförråd

Samfälligheten äger en del redskap som du kan låna när du behöver. Det finns bland annat stegar (fyra, sex och tio meter), cementskyffel, kratta, skottkärra, ogräshacka, grep, gräsklippare, ishacka, tapetserarbord och kompostkvarn. I förrådet i parken finns batteridriven gräsklippare, häcksax och trimmer. Dessa är avsedda för de gemensamma ytorna.

Cykelförråd

I garaget närmast sopcontainern finns ett förråd för vinterförvaring av cyklar. Där råder regeln ”först till kvarn”. Dessutom finns möjlighet till förvaring av cyklar i förrådet i parken och i undercentralbyggnaden.

Nycklar

Samtliga fastigheter har en nyckel som går till fastighetsförråden och cykelförråden. Denna nyckel passar till båda förråden.

Garage

Varje fastighet har rätt till en garageplats, men byggnaden är en gemensamhetsanläggning. Vi betalar solidariskt för strömmen i garagen varför timer måste användas när motorvärmare ansluts till eluttagen. Laddning av elbil är endast tillåten via laddbox (se nedan). Garagen är avsedda för uppställning av bilar vilket inte bör hindras genom att garagen till exempel används som förråd.

Laddboxar

Infrastruktur för laddning finns på alla garageplatser. Det som behövs för att komma igång med laddning är en laddbox som är ansluten till Elaway. För att komplettera med laddbox där den ev saknas tas kontakt med Styrelsen.

Parkering

Vi uppmanar alla att ställa in sina bilar i garagen så att det finns lediga parkeringsplatser utomhus. Varje fastighet har rätt till 2 P-tillstånd som förnyas varje år. För gäster och hantverkare kan varje hushåll utfärda tillfälliga P-tillstånd som är giltiga i 24 timmar enligt den mall som mailas ut i samband med att det kommande årets P-tillstånd delas ut. Utskrifter av mallen görs på egen bekostnad. Företagen som sköter bevakningen är Aimo-park. Om det inte finns några lediga platser går det att ställa bilen på Lillsjöskolans parkering på kvällar och helger enligt anvisningar.

Bilkörning i området

Det är trångt mellan husen och många barn vistas på Saltstigen. Tänk därför

på att bara köra fram bilen till huset när det är nödvändigt. Var försiktig och

håll enbart gånghastighet. Kör sedan undan bilen när ärendet är avklarat, enbart stopp för i och urlastning, parkering är ej tillåtet.

Grannsamverkan mot brott

I ”Grannsamverkan mot brott” som är ett samarbete mellan kommunen, polisen och olika samfälligheter så är det Tommy Gunnebro (Saltstigen 2) som är vår förenings kontaktperson. Om du är orolig för brott eller råkat ut för brott i vårt område så kontakta honom eller någon i styrelsen.

Sop- och papperscontainrar

Samfälligheten har tre containrar. Den vänstra är avsedd för returpapper och kartong och den högra för brännbara hushållssopor. I mitten läggs komposterbart avfall. Om sorteringen missköts innebär detta en högre kostnad. När ni slänger kartonger, vik ihop dessa så mycket det går för att det

ska få plats så mycket som möjligt.

Övrig sopsortering

Vid Konsum Tibble och vid OKQ8 har vi de närmaste miljöstationerna och i Brunna finns kommunens Kretsloppscentral.

Husdjur

Alla djurägare uppmanas att hålla uppsikt över sina husdjur, speciellt med tanke på att barnens sandlådor inte får förorenas av avföring. //Styrelsen. Saltstigens samfällighetsförening. December 2023